Die website van jouw stelt niks voor. Begrijp me goed, ik zeg dat met alle respect voor de noeste arbeid en de onmetelijke zeeën van tijd die je er in investeerde. Maar in de grootsheid van het internet met zijn honderden miljoenen actieve domeinen, is je website een nietig stipje aan de horizon. De mijne trouwens ook, mocht dat de pijn enigszins dempen.
Dat betekent niet dat je genoegen hoeft te nemen met die plek in de schaduw van de reuzen. Sterker nog: met een beetje creativiteit stap je uit hun schaduw, klim je op hun schouders en vang je de wind van de allerhoogste bomen.
Maar eerst een lesje nederigheid 🙂
Maak niet de fout te denken dat die website van jou ook maar de geringste indruk maakt op een partij als Google. Natuurlijk is de zoekmachine zo beleefd om je op te nemen in de index. Er van uitgaande tenminste dat je braaf bent, je huiswerk doet en niet al te opzichtig de regels overtreed. Maar daarmee hebben we het qua interesse van de zoekgigant wel zo’n beetje gehad.
Laten we de feiten even op een rijtje zetten:
- Mijn website (die je nu voor ogen hebt) heeft 105 pagina’s. YouTube heeft er 2 miljard.
- YouTube actualiseert zijn website vaker dan ik ademhaal.
- YouTube trekt per seconde meer bezoekers dan ik in een jaar.
- YouTube heeft meer naar de site verwijzende ‘backlinks’ dan ik de rest van mijn leven ooit bijeen zal harken.
- YouTube’s website is letterlijk ‘all over the place”. Naar de mijne moet je zoeken.
- Als YouTube 1 seconde ‘down’ gaat is dat de volgende seconde tending topic op Twitter. Als de mijne 2 dagen onbereikbaar is, is er geen haan die er naar kraait.
Mijn website doet het niet eens zo slecht. Maar aan welke website denk je dat Google meer waarde hecht? De mijne of die van YouTube?
“Lekker positief stukje, Carl. Goed voor het zelfvertrouwen!”
Ja ja, rustig maar. Want er zit een gouden randje om dit negatief klinkende verhaal. Je kunt namelijk de macht en de kracht van een gigant als YouTube inzetten voor je eigen doel. Als je het een beetje handig aanpakt, lift je mee op hun populariteit en kanaliseer je een deel van de enorme hoeveelheden traffic die ze genereren naar je site.
Dat geldt niet alleen voor YouTube. Het geldt ook voor LinkedIn, Facebook, GooglePlus en om het maar even terug te brengen tot de essentie: voor elke website die in de ogen van Google meer autoriteit heeft dan de jouwe. De enige voorwaarde is dat je op die site ‘iets’ achter moet kunnen laten: een video op YouTube, een feed van je weblog op LinkedIn et cetera.
Is het verhaal daarmee verteld? Nee. Dit is het nogal voor de hand liggende begin. Laten we een stap verder denken.
Backlinks zijn onmisbaar. Je kunt er niet genoeg van hebben. Maar je kunt ze wél op een verkeerde manier verzamelen. Het is bijvoorbeeld levensgevaarlijk om ‘zo maar’ grote aantallen links naar je website te (laten) bouwen. Als er vandaag 1 backlink verwijst naar je website en morgen ineens 2000 gaat er bij Google een rood lampje branden. Knipperen zelfs. Inclusief sirene. Zéker als die links van dubieuze kwaliteit zijn. En dat zijn ze waarschijnlijk, want alleen min of meer dubieuze links zijn in grote aantallen te kopen krijgen.
Maar denk je dat er bij Google ook maar iemand in beweging komt als er vandaag 2.000 nieuwe backlinks verwijzen naar YouTube of Facebook? Of 10.000? Van welke kwaliteit dan ook?
Denk je dat Google YouTube vermanend toespreekt en pagina’s dreigt te de-indexeren?
Nee natuurlijk. Maar die backlinks tellen wel mee. Dus kun je ongestraft 2.000 backlinks laten verwijzen naar de YT-pagina met jouw video. Daarmee ben je de concurrentie bijna altijd te slim af. Dus komt jouw video op plek 1 als iemand zoekt naar keyword [whatever]. Dus pluk jij de meeste bezoekers van YouTube voor dat keyword. En als je je video goed hebt geoptimaliseerd, klikt een deel van dat bezoek door naar waar je ze wilt hebben: je website.
Dat is wat ik bedoel met ‘klim op de schouders van reuzen’. Die giganten verwerken angstaanjagende hoeveelheden traffic. Het enige wat jij hoeft te doen is daar voor te gaan liggen met je schepnetje. Dat kan door maar een paar hersencellen slimmer te zijn dan de meeste ‘webmasters’. Laat die maar worstelen met hun nietige stipje aan de horizon.
Trouwens, het (Amerikaanse) gezegde ‘standing on the shoulders of giants’ wordt vaak toegeschreven aan Isaac Newton. Ten onrechte. Het is een afgeleide van een quote van niemand minder dan Franse filosoof Bernard of Chartres. Weet je dat ook weer 🙂
Verscheen eerder in deze serie:
SEO tip 1: Creëer content die over 5 jaar nog steeds waardevol is
SEO tip 2: Voeg minimaal één keer per week verse content toe
SEO tip 3: Metsel, plamuur, schuur en heb geduld
Binnenkort SEO tip 5: Optimaliseer je website (maar alleen als je even niets te doen hebt)
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord