Zoekmachine marketing (SEO) is voor de meeste websites minder ingewikkeld dan je denkt. Pas als je in een markt zit waarin voor elke positie op Google’s pagina 1 gevochten wordt alsof de familie-eer er vanaf hangt, wordt het ingewikkeld. Maar 7 van de 10 ZZP’ers hebben dat probleem niet. Die hebben een heel ander probleem. Namelijk dat ze de marathon denken te kunnen winnen terwijl ze nog niet kunnen lopen.
Zoekmachine marketing is in beginsel als volgt: doe wat Google wil en hou dat vol. Klinkt te simpel om waar te zijn (en meestal is dat het dan ook) maar deze keer is het de botte, kale van alle hype ontdane waarheid.
Ik meng me wel eens in discussies op LinkedIn over SEO. Vooral als er weer eens ‘waarheden’ worden verkondigd die kant noch wal raken en die de vraagsteller prompt de verkeerde kant op sturen.
Wat opvalt in die discussies is dat het bijna altijd ingewikkelder wordt gemaakt dan het is. Blijkbaar leeft er onder ondernemers en de pseudo-kenners een sterke behoefte om Google in de maling te nemen. De ‘geheime truukjes’ vliegen je om de oren. Los van de naïviteit te denken dat Google die niet kent, is het bijna altijd een wanhopige route die in het beste geval even werkt maar nooit op lange(re) termijn.
Daarom hieronder 5 SEO tips richting Google’s pagina 1. Het is de basis. Het fundament. Welke SEO route je ook van plan bent te bewandelen: het begint met deze 5 essentiële dingen. Negeer ze en elke minuut die je steekt in SEO is zinloos.
1 Creëer content die over 5 jaar nog steeds waardevol is
Hoe vaak heb je die stelling niet al gezien of gehoord: Content = King. Of het nou duizenden of honderden keren was, de vraag is wat je met die wijsheid hebt gedaan…
Schrijf niet over jezelf (nou ja, niet altijd dan) en al helemaal niet over je bedrijf, maar over oplossingen en antwoorden. Schrijf om problemen op te lossen. Schrijf om te helpen.
Niemand zit te wachten op technische, bureaucratische verhandelingen. Schrijf verhalend. Schrijf wat je meemaakt. Schrijf meer met je hart en minder met je hoofd.
Schrijft onbevreesd! Er is niets mis mee als je enthousiasme voor het onderwerp van het scherm afspat. Schrijf alsof je leven er vanaf hangt!
Hypes? Lift er op mee. Meteen! Maar…. Loop niet klakkeloos en kritiekloos achter de meute aan. Herleid de hype met al je kennis en ervaring naar het verleden. Hypes komen zelden uit de lucht vallen. Meestal is het oude wijn in nieuwe zakken. Toon je expertise door de luchtballon door te prikken of op z’n minst te relativeren.
En als je dan toch bezig bent: vertaal die hype ook naar de toekomst. Wat betekent het voor je vakgebied. Hoe speel je er op in?Waait het over? Is het een blijvertje? Pak de leiding in de discussie!
Interview auteurs van boeken die in je vakgebied zijn verschenen. Half uurtje per telefoon doet wonderen. Moeilijk? Helemaal niet. De meeste auteurs zijn vereerd met je aandacht en maken er met plezier tijd voor. Sterker nog: meestal promoten ze je website ook nog. De beste tijd om een auteur te strikken is trouwens vlak voor of vlak na publicatie van een boek.
Aanvullende tip: zorg wel dat je het boek hebt gelezen…
Willen ze niet meewerken, die auteurs? Recenseer het boek en brandt het af.
Dat laatste was een grapje…
Symposium bezocht? Ook daar veel ‘interview slachtoffer’. Vraag het ze ter plekke (face to face – knappe jongen die nee durft te zeggen) en bevestig die afspraak binnen 24 uur per telefoon. Als ze geen zin hebben in een interview, vraag ze dan een ‘gast bijdrage’ te leveren voor je website.
Een symposium, beurs of iets dergelijks is trouwens zo-ie-zo goed voor twee of drie goede artikelen. Maak onderweg foto’s!
Wees niet bang. Een beetje reuring is geweldig. Ga eens professioneel dwars liggen. Niet om het dwars liggen, maar om je expertise te tonen en ‘de goede zaak’ te steunen. Reken op reacties van beide kampen: voor- en tegenstanders waarbij de tegenstanders meestal harder blaffen dan de voorstanders. Hou de rug recht en controleer je glasverzekering 🙂
Grootste valkuil: producten promoten. Je mag best je producten noemen en laten zien dat je er trots op bent, maar verkopen doen we op de markt en niet op je website. Wees overtuigend, toon je expertise en positioneer je zelf als ‘de’ deskundige en de zaken komen vanzelf jouw kant op.
Morgen SEO tip 2: Voeg minimaal één keer per week verse content toe
Kort daarop:
SEO tip 3: Metsel, plamuur, schuur en heb geduld
SEO tip 4: Klim op de schouders van reuzen
SEO tip 5: Optimaliseer je website (maar alleen als je even niets te doen hebt)
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord