Elke ondernemer maakt fouten. Als je net als ik al 23 jaar onderneemt bouw je een aardige track record op van vergissingen en mislukkingen. De een pijnlijker dan de ander, met als grote gemene deler dat je er lessen uit kunt trekken.
Vorige week was de eerste sterfdag van mijn vader. Ik heb dat benoemd als de dag waarop er een deur achter me dicht ging en een paar ramen werden opengezwaaid. De details doen er even niet toe, maar het was de hoogste tijd om grondig te luchten. Weg met de spinnenwebben. Zaken op een rijtje zetten (onder meer het rijtje hieronder) en voorwaarts.
Had trouwens niet alleen van doen met het overlijden van mijn vader. Dat blijkt achteraf (dit soort dingen blijkt altijd achteraf) wel de katalysator te zijn geweest.
Het is flauwekul te beweren dat ik trots ben op mijn mislukkingen, maar ik heb er wel van geleerd. Althans, dat denk ik en hoop ik want het waren vaak dure fouten. In alle opzichten. Dus als ik er wat van heb opgestoken, kan ik het in elk geval nog wegboeken als ‘leergeld’. Fiscaal waarschijnlijk niet aftrekbaar, maar in het echte leven gelukkig wel.
Voor de goede orde: ik heb (veel) meer fouten gemaakt, maar in grote lijnen zijn de zeven hieronder de misstappen waar ik het meest hardnekkig tegen zondigde. Afijn, hup: bloot mety die billen!
1. Geen omzet, geen bedrijf
Als je een béétje ondernemer bent kun je wakker liggen van een idee. En hoe langer je wakker ligt, des te eerder ben je geneigd te denken dat de hele wereld daar wakker van ligt.
Een idee is niks. Een plan stelt niks voor. Een prognose is een spreadsheet.
Van ideeën, plannen en prognoses kun je de hypotheek niet betalen. Van gefactureerde omzet ook niet. Net zo min als van ‘onder handen werk’. De hypotheek betaal je van geld op de bank. Hou de langere termijn in je achterhoofd, maar stop met denken over de omzet en de klanten van morgen. Ga wat doen. En dan bedoel ik niet je website updaten. Ik bedoel iets wat telt. Cash flow or die.
2. Het ‘worst case scenario’ is het enige scenario
Die Murphy had het aardig bij het rechte eind. Het ‘worst case scenario’ is het enige realistische scenario waarmee je rekening kunt houden. Met een beetje mazzel valt het mee, maar reken er niet op.
Plan A in je spreadsheet, plan B in je achterhoofd. Uitgewerkt en wel. Gaat het om cruciale zaken, dan is Plan C ook geen overbodige luxe. Dat is lastig en tijdrovend maar het zorgt dat je sneller en beter kunt reageren op de helse realiteit.
3. Deel je slechtste omzetprognose door 5
Je denkt 100 klanten binnen te halen? Zet er 20 in je spreadsheet.
Je denkt dat je die opdracht binnen een maand binnenhaalt? Reken op een kwartaal.
Je denkt dat de klant 50% aanbetaalt? Reken op 10%.
4. Groei kun je bevorderen maar niet forceren
Je komt pas bij punt B als je punt A voorbij bent. Het is hartstikke nuttig om onder de douche en in de file na te denken over wat je wilt doen als je bij Punt B bent gekomen, maar overdag, als het er om gaat, moet je vooral bezig zijn met Punt A. Want zonder een met vlag en wimpel afgerond Punt A is Punt B niet alleen een stip aan de horizon maar vooral afleiding van wat je eerst voor elkaar moet zien te boksen.
5. Compagnons en partners hebben hun eigen leven
Samen optrekken, hand in hand de vijand te lijf, is een ontzettend effectieve manier zijn om de wereld te veroveren. Als de zon schijnt. Maar hou er rekening mee dat één lentebuitje het fundament onder de ‘match made in heaven’ kan wegspoelen als vloed een in het strand geschreven geliefde. Het maakt niet uit waar dat lentebuitje vandaag kwam of wie het veroorzaakte. Compagnons en partners hebben hun eigen leven en als het met bakken uit de lucht komt, leent niemand zijn paraplu uit.
6. De volgende vergissing is een kwestie van tijd
Alle wijze lessen ten spijt, is het niet meer dan een kwestie van tijd voordat ik de volgende vergissing maak. Tegenwind is onvermijdelijk. Domme fouten ook. En soms word je simpelweg in de maling genomen. De vraag is niet of je fouten kunt voorkomen, maar of je voorbereid bent op de gevolgen.
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord