Ja, dat was destijds inderdaad de mooie, democratische gedachte. Toen was een nieuwe website reden een persbericht rond te sturen. En tot je eigen verbazing vond dat je dat vervolgens nog terug in de krant ook.
In zeker zin klopt het trouwens nog steeds. Daar weten een aantal voormalige regeringsfunctionarissen rond de Middelandse Zee inmiddels alles van. Maar voor jou, voor mij en alle ondernemers die via internet hun bedrijf op de kaart willen zetten, is die gelijkheid inmiddels ver te zoeken.
Internet is een volwassen medium geworden. Een zekere slimheid en inventiviteit kunnen je een heel eind brengen. Maar de dagen dat jouw website net zo veel kans had als die van mastodonten als KPN of Shell liggen achter ons.
Dat komt deels omdat Google de autoriteit van de afzender van de website steeds zwaarder laat meetellen in de rankings. En dan legt Shell toch nét even iets meer gewicht in de schaal dan jij of ik – hoe oneerlijk of domweg onterecht dat misschien ook is.
Ben je kansloos als kleine(re) ondernemer? Nee, zeker niet. Maar je moet iets harder en vooral slimmer werken om succes te boeken. Maar ja, laten we eerlijk zijn, we zijn misschien niet groter dan KPN, maar altijd slimmer. En sneller 🙂
Los van de discussie of die ’truck’ in het verleden werkte, werkt het vandaag-de-dag in elk geval een stuk slechter of simpelweg niet. Gaandeweg 2011 begon Google een update door te voeren (Panda) die meer nadruk legt op content dan ooit het geval was. Ik zal je alle Panda details voor het moment besparen, maar anno nu geldt het volgende: size DOES matter.
Grotere sites, langere artikelen, meer diepgang, hogere update frequentie, variëteit in media types – Google wordt steeds veeleisender.
En voor de duidelijkheid: alle websites in je netwerk moeten aan G’s eisen voldoen om ook maar enige meerwaarde te hebben.
Bovendien is er nog een reden om het ‘netwerk’ te negeren. Het opbouwen, onderhouden en beheren van één website vraagt al meer aandacht, energie en tijd dan menig ondernemer kan opbrengen. Laat staan een compleet netwerk.
Wat wél een goede strategie is om je Facebook pagina, je LinkedIn profiel en al die andere social media en sharing sites in te zetten als satellieten van je website.
Oh en tussen twee haakjes: de truc om traffic te sluizen via een keyword-rijke domeinnaam met een of twee pagina’s is hiermee ook zo goed als nutteloos geworden.
Schijnt een populaire mythe te zijn onder websitebouwers 🙂 Maar eerlijk = eerlijk: het kán waar zijn. Maar alleen als je een CMS nodig hebt dat aan zeer specifieke eisen moet voldoen. Voor 9 van de 10 ondernemers telt dat niet. Voor hen is een CMS er alleen om de website makkelijk te kunnen beheren. Daar zijn systemen als Joomla en WordPress uitstekend voor geschikt. Die zijn gratis.
En nu we het och over CMS’en hebben: wees op je hoede als je websitebouwer zijn ‘geweldige’ zelfontwikkelde CMS ter sprake brengt. Misschien is het inderdaad een superslim en lenig CMS. Maar je bent akelig in de aap gelogeerd als de betreffende websitebouwer de enige is die er mee om kan gaan.
Neem van mij aan: dat weten ze niet. Althans, 99 van de 100 niet. Sterker nog, 99 van de 100 zit een goede ranking in Google eerder in de weg dan dat ze je positie in Google goed doen.
Het is een typisch geval van klok/klepel en elkaar napapegaaien. Wat de meeste websitebouwers weten van SEO hebben ze ‘ergens’ op internet gelezen. En dat is helaas niet de meest betrouwbare bron.
Als je je rankings serieus neemt, zoek dan een serieuze specialist. Of word er zelf een.
Verreweg mijn favoriete BS verhaal 🙂
Google maakt (grofweg) een miljard dollar winst per maand. Per maand! In de tien minuten die je nodig had om dit artikel te lezen verdiende de zoekmachine zo’n $250.000. En weet je hoe? Doordat een paar honderdduizend mensen op zo’n advertentie klikte. Want het grootste deel van die astronomische berg geld wordt verdiend met Adwords – je weet wel, die advertenties waar nooit iemand op klikt..
Adwords werkt wel. Adwords is een zegening voor kleine ondernemers. Het stelt je in staat om met een paar euro budget een enorme hoeveelheid mensen te bereiken. En het mooie is dat je dat kunt doen op jouw condities: wanneer je wilt, hoe lang je dat wilt, met welk budget je wilt en met welke intensiteit je wilt.
Adwords werkt. Bijna altijd als een tierelier. Als je weet wat je doet…
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord