Website content – 6 bronnen voor inspiratie en ideeën

Dat je website regelmatig nieuwe content nodig heeft om Google tevreden te houden weet je. Maar website content komt niet aanwaaien. Het is hard werken en zeker als ‘de pen’ niet je grootste vriend is, is een beetje hulp, inspiratie en een vrachtauto vol ideeën voor content waarschijnlijk welkom. Daarom hieronder een aantal bronnen die ik zelf regelmatig gebruik voor het creëren van website content.

Adwords Keyword Tool

Vaak over het hoofd gezien, maar het zou het startpunt moeten zijn van elk content-avontuur. Als je ook maar het grofste idee hebt van waar je content over wilt creëren (of het nou video is, tekst of wat dan ook), open dat Google’s keyword tool en tik dat ongepolijste idee in de box. Google lepelt vervolgens een hele raaks mogelijke titels op met een hoge SEO-waarde. Daarnaast kun je de overige suggesties gebruiken als tussenkopjes, waarmee je de relevantie van je artikel sterk kunt verbeteren.

Google Discussions


Niet zo heel veel webmasters kennen dit handige programma van ‘Big G’. Niet zo vreemd, want het is wat lastiger te vinden dan goed is voor de populariteit van het programma. Je vindt ‘Google Discussions’ het in de linkerkolom van een Google resultaatpagina onder de tab ‘Meer’. Je zult dus eerst een zoekactie moeten uitvoeren. Daarna kun je pas o zoek naar discussies over dat onderwerp.

Google Discussions geeft je een goed beeld van waar je potentiële publiek mee worstelt. Die info is goud waard. Dat brengt ons meteen op de volgende suggestie….

Yahoo Answers


Yahoo Answers richt zich op de Engelssprekende (voornamelijk Amerikaanse) markt. Vandaar waarschijnlijk dat niet veel Europese webmasters en ‘content creators’ het fenomeen kennen. Da’s jammer, want ondanks dat het zich richt op de Yanken is YA een bron voor slimme webmasters die op zoek zijn naar inspiratie voor content.

Yahoo Answers is een website waar doodgewone mensen heengaan om vragen te stellen over elk denkbaar onderwerp, zowel zakelijk als privé, die vervolgens worden beantwoordt (meestal) door mensen die op dat gebied kundig zijn of dat denken te zijn.

Het zijn in ons geval niet zo zeer de antwoorden die belangrijk zijn, maar vooral de vragen. Want je kunt er vergif op innemen dat als een Amerikaan worstelt met probleem A jouw klanten dat waarschijnlijk ook doen.
En je las dat zinnetje net al: die informatie is goud waard. Sites als YA en Google Discussions gunnen je een blik in het brein van je klant. Wie daar slim op inspeelt, neemt een enorme voorsprong.

Soovle


Als je een breder net wilt uitgooien dan alleen Google, probeer dan http://www.soovle.com/ eens. Het is een zoekmachine die zijn resultaten haalt uit sites als Google, Wikipedia, Answers. Com (het zusje van Yahoo Answers) maar ook bijvoorbeeld Amazon. Die combinatie biedt vaak opvallende resultaten waar je niet meteen aan had gedacht.

Ubersuggest


Nog een die hier in den lande nog niet de bekendheid heeft die het eigenlijk verdiend: Ubersuggest. Ook beschikbaar in het Nederlands. Als je een basis keyword hebt, helpt Ubersuggest je met één klik op de knop aan honderden (zo niet duizenden) invalshoeken om je content te verrijken. Een aanrader!

Bottlenose


Nog ééntje dan: Bottlenose. Niet voor niets tot het laatst bewaard. Het is de meest ‘gecompliceerde’ van alle suggesties op deze pagina. Maar als je de flessenneus eenmaal in de vingers hebt, biedt het een schat aan informatie. De meerwaarde zit ‘m met name in de actualiteit en de trends die Bottlenose signaleert. Niet meteen opgeven, maar even doorzetten. Méér dan de moeite waard!

Oppassen nu!

De ervaring leert dat hoe meer bronnen je tot je beschikking hebt, des te groter is de verleiding om een artikel eerst tot ver achter de komma te analyseren en researchen. Pas daar mee op. Bekijk de sites hierboven (als je ze niet al kende) en gebruik ze, maar hou in je achterhoofd dat ‘goed’ in bijna alle gevallen ‘goed genoeg’ is. Schrijf dat artikel en publiceer het. Schrijf desnoods in ‘je vrije tijd’ een diepgravende ‘follow up’ – maar zorg eerst dat die content live gaat. Bij voorkeur vandaag nog 🙂

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord