[jcolumns]Ergens rond 2005 gaf ik mijn eerste workshop ‘Zoekmachine Marketing’. Eenoog in het land der blinden. Maar dat ene oog was geoefend en keek terug op vier jaar intensieve training ‘on the job’. Dat is een ‘mensenleven’ in dit vak.[jcol/]
Toen ik me in 1988 inschreef bij de Kamer van Koophandel bestond het World Wide Web nog niet. Maar terugkijkend, was alles wat ik deed tussen dat moment en die eerste workshop in 2005 één grote voorbereiding op wat ik nu doe: online marketing.[/jcolumns]
Ondernemend sinds 1988 werkte ik voor kranten, bladen, reclamebureau’s, PR-bureau’s, uitgevers en rechtstreeks voor tientallen (A-merk) adverteerders in tientallen branches.
Van grote campagnes inclusief RTV tot geniepige guerrillamarketing.
Altijd met één been in de media en één been in de marketing. Ik creëerde content in elk denkbare vorm, bedacht effectieve manieren om dat bij de doelgroep onder ogen te krijgen en werd afgerekend op het resultaat.
Van ’88 tot circa 2000 vooral offline. Tegenwoordig vooral online. En nog steeds gedeeltelijk offline trouwens. Want wie denkt dat offline dood is, maakt een peperdure denkfout.
[jbox color=”white”]
We hadden een paar honderd lezers. Vooral zakelijk. Want in de huiskamer was internet een rariteit. Je moest inbellen en betaalde per tik. Een opdracht voor het Financieele Dagblad, kort na de eeuwwisseling, schudde me pas echt wakker. Ik mocht op zoek naar de overlevenden van de Dot Com Crash. Dat bleken de ondernemers die internet écht begrepen. Nou ja, beter dan de rest in elk geval. De mannen (M/V) die overeind bleven waren geen techneuten en geen ‘visionairs’. Het waren doorgewinterde marketeers. Opvallend vaak met een achtergrond in Direct Marketing.
[/jbox]
Ik kan inmiddels een aardige website bouwen. Ik spreek een redelijk mondje CSS. Maar mijn fascinatie ligt op het gebied van content, traffic en conversie. Altijd in combinatie, waarbij conversie altijd het laatste woord heeft.
Want content en traffic is nutteloos zonder conversie.
Ik word niet warm (of koud) van het aantal bezoekers op je website, het aantal followers of ‘likes’. Ik ben niet bij voorbaat onder de indruk van een ‘mooie’ of ‘overzichtelijke’ website.Waar ik wel warm van word is concreet, meetbaar resultaat en vooruitgang. En van een website die een effectief onderdeel is van een online systeem dat je helpt je doelstellingen te halen. Zelfs al is dat ding spuuglelijk.
Behalve resultaatgericht, ben ik wars van hypes en (naar men zegt) redelijk eigenwijs.