Twitter gaat op de schop. Uiterlijk maar ook inhoudelijk. Dat blijkt uit een zojuist gepubliceerd artikel in The Wall Street Journal waarin Twitter voormannen Dick Costolo en Jack Dorsey de wijziging bekend maakte. Het moet Twitter gebruiksvriendelijker maken, beter doorzoekbaar (is dat een woord…?) en meer Twiteraars aantrekken en binnenboord houden. Daarnaast moet het meer bedrijven verleiden om Twitter actief in te zetten. Grote bedrijven vooral. Kortom: het moet Twitter qua winst en rendement een stuk verderop helpen.
Hoewel rond de 150 miljoen gebruikers niets is om je voor te schamen, blijft Twitter ver achter bij Facebook. Zelfs het kort geleden geintroduceerde Google+ groeit harder. Tel daarbij op dat het voor Twitter lastiger is om geld te verdienen en je hebt alle ingrediënten om te besluiten de koers te verleggen.
De aanpassingen worden de komende weken stap voor stap zichtbaar. Oppervlakkig gezien zal er in eerste instantie niet veel veranderen. Nee, niet meer tekens. En dat gehannes met # en @ blijft ook. Wel hoopt Twitter de stroom tweets met de nieuwe aanpak beter doorzoekbaar te maken. Hoe dat er precies gaat uitzien is nog niet duidelijk.
Ook nieuw en interessant voor ondernemers zijn de nieuwe mogelijkheden voor bedrijfs accounts. In de VS beschikken inmiddels ruim 20 van die bedrijven over zo’n account. Grote jongens die op hun pagina meer bedrijfsinfo kwijt kunnen. Daarnaast kan er een ‘sticky tweet’ ingesteld worden. Die blijft een bepaalde tijd boven alle andere tweets zichtbaar.
Twitter benadrukt nogal dat dit ‘een eerste stap is’. Wat de tweede wordt en waar die ons brengt, is volkomen onduidelijk.
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord