Beste Carl,
Ik ben de draad kwijt wat betreft backlinks en ankerteksten. Wat is waardevol, wat telt wel, wat telt niet. Ik heb gemerkt dat ‘backlinken’ tijd vreet, dus ik weet graag zeker dat ik het goed doe.
Kun je alles eens op een rijtje zetten?
E.K
Ernst,
De basis is simpel: een backlink is een link op een andere website die verwijst naar (een pagina op) jouw website. Elke backlink is er één. Het aantal backlinks dat een pagina heeft is voor Google (mede)bepalend hoe goed je voor een zoekwoord scoort in de zoekresultaten.
De korte (incomplete) versie: hoe meer backlinks naar je website wijzen, des te hoger scoort je website. Backlinks zijn pure anabole voor je website. Maar dan legaal. Nou ja, meestal.
Stel je Google voor als zo’n ouderwetse weegschaal met een schaal links en een schaal rechts. In de linker ligt je website. Als de rechter leeg is, zakt de schaal met je website zo diep naar beneden (laag in de rankings) als mogelijk. Vul je de andere schaal met backlinks, dan stijgt (de schaal met) je website (hoger in de rankings).
Daarbij gaat het niet alleen om het aantal maar ook om de kwaliteit van de backlinks. De dagen dat een paar backlinks op Startpagina-achtige directories wonderen deden, ligt (ver) achter ons.
De vraag is natuurlijk: wat is kwaliteit? En wat niet?
Die is lastiger te beantwoorden. Ten eerste zitten jij en ik niet in de jury maar Google. Ik hou van Google, maar als jurylid is Google een arrogante. onberekenbare kruising tussen Geer en Goor. Wispelturig en soms ronduit vals. Maar ja, net als de deelnemers aan X-faxtor en hoe al die andere programma’s ook mogen heten, hebben wij ons vrijwillig en met ons volle verstand ‘opgegeven’ voor dit spelletje en zijn we overgeleverd aan de grillen en de stemming van Big G.
Wen er maar aan.
Het is misschien niet helemaal zo zwart-wit als ik het hierboven beschrijf, maar de kwaliteit van een backlink laat zich niet makkelijk vatten in één of twee harde, meetbare criteria. Je hebt wel een paar handvatten.
Je gezonde verstand is er één. Je kunt je voorstellen dat een backlink op CNN.com in de ogen van Google meer ‘gewicht’ in de schaal legt dan een backlink op een onbeduidende website waar nog nooit iemand van heeft gehoord.
Je kunt je ook voorstellen dat Google (altijd op zoek naar de relevantie der dingen) meer gewicht toekent aan een backlink op een website in je branche/niche dan aan een backlink op een website die in geen enkel opzicht raakvlakken heeft met je werkgebied.
Je kunt je ook voorstellen dat een link op een website waar je de link kunt aanvragen (directories zoals Startpagina) minder waardevol is (in de ogen van Google Almachtig) dan een link op een website waarover je geen controle hebt en moeite moet doen.
Waar het (in een notendop) om draait is de ‘autoriteit’ van de website die naar jouw website linkt. Hoe meer autoriteit, hoe beter. En hoe bepaal je die autoriteit? PageRank is een indicatie, maar zo onbetrouwbaar als een meesteroplichter. Voor het bepalen van de PR van een pagina kun je deze website gebruiken (opent in nieuw venster). Alles met een hogere PR dan jouw website draagt in principe bij aan een hogere ranking.
De positie van de verwijzende website in G’s ranking en het aantal backlinks naar de pagina waarop je link staat, is een tweede indicatie. Vuistregel: hoe meer backlinks de pagina heeft waarop je link staat, hoe meer autoriteit. Je kunt de backlinks van een pagina controleren via Yahoo’s Site Explorer
Backlinks zijn zoals gezegd anabolen voor je website, maar het kan nóg beter. Met ankertekst.
Hieronder zie je 3 voorbeelden van links die je op bijna elke website tegen kan komen:
1. Klik hier
2. Lees meer
3. Download
Of de links nou naar een interne pagina leiden of naar een pagina op een andere website, ze bevatten een ankertekst, respectievelijk ‘Klik hier’, ‘lees meer’ en ‘Download’. Als je de eerste in html zou bekijken, ziet die er als volgt uit:
<a href=”http://www.urlvandepagina.nl”>Klik hier</a>
Voorbeeld: stel dat je website www.hamsters.nl over (ja, hersengymnastiek!) hamsters gaat en de backlink waar we het over hebben verwijst naar de pagina’s over witte hamsters (www.hamsters.nl/witte-hamsters.html)
In dat geval ziet de ideale backlink met ankertekst er als volgt uit: witte hamsters
De code die hiervoor gebruikt wordt is: <a href=”http://www.hamsters.nl/witte-hamsters”>witte hamsters</a>
Het voordeel van het gebruik van een anker? Google beschouwt de ankertekst als een indicatie voor de inhoud van een pagina en indexeert die vervolgens ook voor dat keyword. Het is dus niet alleen een backlink, maar ook een aanwijzing voor Google voor welk keyword je de pagina geïndexeerd wilt hebben.
Voor de duidelijkheid: een ankertekst draagt NIET bij aan hoe hoog/goed je rankt. Een ankertekst zorgt er voor dat je webpagina voor het juiste zoekwoord rankt.
Nu je weet hoe belangrijk backlinks zijn voor je rankings, is de vraag natuurlijk: hoe kom je aan die dingen?
Dat is de ‘holy grail’ van SEO.
Er is (grove generalisatie!) een makkelijke manier en een moeilijke manier. De makkelijke: zet je websites op zoveel directories (Starpagina-achtige websites) als je kunt vinden en vul dat aan met links op andere 2.0 websites. Denk aan Youtube, LinkedIn, Facebook et cetera.
De makkelijke manier is (je had het kunnen verwachten) tegelijkertijd de minst waardevolle. Google ziet de waarde van die backlinks wel in, maar weet ook hoe ze daar komen (door jou).
De moeilijke manier is vele malen waardevoller. Waarom? Omdat je daar zelf niet of nauwelijks controle over hebt. Denk aan een link op CNN.com.
Hoe je een link op CNN.com krijgt? Ik zou zeggen, probeer eens iets illegaals 🙂
Je kunt CNN vervangen door zo ongeveer elk andere url, kortom elke willekeurige website.
De vraag is dus: waarom zou een webmaster een link naar jouw website (een backlink) plaatsen?
Over die vraag mag je nadenken. Dit bericht begint de onleesbare lengte te naderen, dus dat komt een volgende keer aan de beurt.
En nu we het toch over de lengte van webteksten hebben: ook daarop kom ik binnenkort terug. Zeker nu er steeds meer duidelijk begint te worden over Google’s laatste update.
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord