“Different” door Youngme Moon

Als er een prijs bestaat voor de saaiste boekcover 2011 is die nu al vergeven. “Different” door Yougme Moon heeft de looks van een werkstuk. Een werkstuk dat elke ondernemer gelezen moet hebben. Dat dan weer wel.

Amazon: Different. Escaping the Competitive Herd

Instituten als Harvard hebben van marketing een wetenschap gemaakt. Compleet met flowcharts, checklists en staafdiagrammen. Als je maar doet wat die voorschrijven, kom je een heel eind. Je maakt in elk geval geen domme fouten en alls het toch mislukt, kun je de wetenschap de schuld geven.

Het grappige van “Different” is dat het aanmoedigt die flowcharts en die uitgestippelde marsroutes overboord te kieperen terwijl het is geschreven door een professor aan diezelfde Harvard.

Bedrijven willen zich onderscheiden van de concurrent. Dat doen ze allemaal op dezelfde, academische, beproefde manier. Logisch, omdat elke marketeer vandaag de dag zo’n beetje dezelfde academische bagage meeneemt. Bovendien onderbouwen ze hun ‘case’ op dezelfde marktonderzoeken.

Het resultaat is dat bedrijven en producten in hun poging ‘anders’ te zijn, juist meer op elkaar gaan lijken.

De marketeer die de ballen heeft de zaken anders aan te pakken, maakt kans daadwerkelijk het verschil te maken.

Dat laatste is geen ‘walk in de the park’. Het brengt risico’s met zich mee. Bedrijven zitten tegenwoordig zo in een keurslijf van protocollen en methodieken, dat elke stap buiten de gebaande paden een paniekreactie los maakt.

Want de vraag: “Waar baseer je dat op” is ineens een stuk lastiger te beantwoorden. Daar houden CEO’s niet van. En de gemiddelde marketeer trouwens ook niet.

Aanrader? Absoluut. Professor Moon schrijft als een dolle. Het boek leest heerlijk vlot weg. Een zondagmiddag en een twee glazen rode wijn.

Het zet je op scherp. Moon dwingt je om vragen te stellen over de manier waarop je over marketing en klanten denkt. Ik pak dit boek binnenkort weer van de plank. Dat doe ik niet met elk managementboek.

NB Ik las de Engelse versie. Inmiddels is het boek vertaald in het Nederlands. “Different” werd ‘Anders”. Om totaal onduidelijke reden vertaalde de uitgeverij de ondertitel ‘Escaping the Competitive Herd’ in ‘F*k de concurrentie’. Dat zal wel marketing zijn, maar slaat werkelijk als een tang op een varken. Het staat in schril contrast tot de aard en de toon van het boek. Stokslagen!

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord