Het is al weer even geleden dat Google het aankondigde, maar het begint zo langzamerhand zichtbaar te worden in de gegevens die Google Analytics oplepelt. Je ziet steeds vaker de kreet “Not Provided” als het om keywords gaat waarvoor je website of blog blijkbaar is gevonden. Klik hier voor de officiële versie van Google en lees door als je de korte, praktische versie wilt consumeren.
Google Analytics is waarschijnlijk het meest gebruikte (serieuze) programma om de bewegingen op je website te meten. Als je serieus met je vak bezig bent kun je niet zonder. Punt uit.
Ik kreeg de afgelopen weken meerdere keren de vraag waar dat vandaan komt.
Het antwoord: van Google himself. In al zijn wijsheid heeft Google besloten dat de privacy van ‘zoekers’ beter beschermd moet worden. Dus als je iets zoekt via Google terwijl je bent ingelogd in welke Google dienst dan ook (Gmail, GooglePlus of wat dan ook) dan blijft het keyword dat je gebruikte tussen jou en Google. De eigenaar van de website die je bezoekt krijgt de term “Not Provided” in zijn scherm van Analytics.
Nogmaals: dat geldt dus alleen als je ingelogd bent in een Google-product. Ben je dan niet, dan verschijnt de zoekterm die je gebruikte gewoon in de analytics van de webmaster.
Of dat een zinnige maatregel is, laat ik even voor wat het is. Er zijn nogal wat pro’s en contra’s (al zie ik eerlijk gezegd de waarde van de pro’s (privacy?) niet zo erg, maar wie ben ik…).
Het aantal keren dat er “Not Provided” in je stats opduikt stijgt, krijg ik de indruk. Het scheelt van website tot website (en vooral van markt tot markt) maar zeker als je je richt op de zakelijke markt loopt het aantal op. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de toenemende populariteit van Google+. Ik ben dan ook bang dat het aantal ‘Not Provided” meldingen parallel zal oplopen met het aantal G+ gebruikers. Dat belooft weinig goeds.
Is er wat aan te doen? Nou, je zou kunnen vragen of iedereen eerst al zijn Google accounts wil sluiten voordat ze je gaan zoeken. Maar verder niet…
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord