De maandelijkse versie van HogerRanken2.0 zit er weer op. Overpeinzing van de dag: hoe leg je ondernemers uit dat hun aangeboren neiging naar perfectionisme Google een zorg zal zijn. Google Loves Action, Google Loves Speed.
Online marketing is geen spelletje voor perfectionisten. Online marketing is een kwestie van doen. Als wat je doet niet goed (genoeg) is, zie je dat vanzelf terug in Google Analytics en weet je wat je te doen staat.
Doen, meten, verbeteren en opnieuw meten.
Dat is voor veel ondernemers een lastig concept. We zijn allemaal opgevoed met het mantra “als je iets doet, doe het dan goed”.
Dat is een prachtige instelling die de mensheid veel goeds heeft gebracht (ik stamp het er bij mijn kinderen ook in) maar die je online behoorlijk in de weg kan staan.
Stel: twee ondernemers zitten elk tegen een voorraad tuinkabouters aan te hikken en besluiten die online te verkopen.
De een doet z’n huiswerk, analyseert de markt, schrijft een plan, bespioneert zijn concurrenten – zoals we dat allemaal geleerd hebben.
De ander knalt voor de lunch een webpagina online met een iDeal button en koopt via Adwords 100 bezoekers.
Aan het eind van de eerste dag heeft de eerste ondernemer wellicht een vaag idee wat misschien gaat werken.
De tweede ondernemer heeft 100 potentiële bezoekers over de digitale vloer gehad, weet welke keywords wel en welke niet werken en heeft met een beetje mazzel zelfs zijn eerste tuinkabouter(s) verkocht.
Is het zó simpel…?
Ik geef toe dat dit voorbeeld for the sake of argument een versimpeling van de werkelijkheid is. Maar de basisgedachte klopt wel.
Want op dag 2 is de eerste ondernemer toe aan de interpretatie en analyse van alle data die hij op dag 1 verzamelde. Dat gaat keurig in een spreadsheet. Zoals we dat allemaal geleerd hebben…
Ondernemer 2 interpreteert en analyseert geen data uit een spreadsheet, maar keiharde cijfers uit de rauwe praktijk. Hij heeft verschillende advertentieteksten getest en misschien de ‘looks’ van zijn website aangepast. Binnen een paar uur vertelt Google Analytics hem of dat een verbetering is. Of niet. Hij doet, hij meet, hj verbeterd en meet opnieuw.
Ondernemer 1 bewandelde de klassieke, risicomijdende weg. Hij komt (als het eindelijk zover is) ongetwijfeld goed beslagen ten ijs. Als het tóch niet lukt, kan hij altijd zeggen dat hij er alles aan heeft gedaan. Aan hem lag het niet. De spreadsheets klopte!
Punt is dit: hoe goed je je huiswerk ook doet, er is geen enkele garantie dat wat je bedenkt en uitdoktert in de keiharde praktijk online ook daadwerkelijk gaat werken.
Ondernemer 2 weet binnen een dag of hooguit binnen een paar dagen wat wel werkt en wat niet werkt. Als het niet blijkt te werken, heeft hij daar op dag 3 het bewijs voor. Dat is de dag waarop ondernemer 1 nog steeds aan het stoeien is met Excel.
Ondernemer 2 heeft in dit verhaal de grootste kans op succes. Aan het einde van de eerste week heeft hij tientallen tuinkabouters verkocht of hij is halverwege de week overgestapt op een project dat (hopelijk/mogelijk) wel lucratief is.
Ondernemer 1 is op dat moment nog steeds onwetend of zijn plan gaat werken.
Google Loves Action, Google Loves Speed en daarom is perfectionisme een karaktertrek die je online behoorlijk in de weg kan zitten.
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord