Google legt steeds meer nadruk op snelheid. Hoe sneller je pagina laadt, des te beter, vindt Google. Maar wat is snel? Op die vraag geeft de zoekmachinegigant sinds vandaag ook antwoord met Page Speed Online. Geheel in de traditie van Google: simpel en uh… snel.
Niets is zo irritant als een pagina die stroperigtraag op je scherm verschijnt. Het verpest je ‘internetbeleving’ en daar heeft Google een hekel aan. Daarom is de laadtijd van je pagina(‘s) een factor die steeds belangrijker wordt voor je rankings. Als Google kan kiezen tussen een trage en een snelle pagina, kiest het de snelste van de twee.
De vraag is natuurlijk: wat vindt Google snel en wat niet. Het antwoord geeft Google zelf. Voer de url van je website in op Google Page Speed en je weet waar je aan toe bent.
Ik kon het uiteraard niet laten. Deze website scoort 83 uit 100.
De vraag is natuurlijk: is dat een beetje vlot of valt het tegen? De enige manier om daar achter te komen is testen. Dus heb ik een paar website door de machine gehaald:
- www.telegraaf.nl: 84 uit 100
- www.nu.nl: 40 uit 100
- www.marktplaats.nl: 62 uit 100
- www.bol.com: 85 uit 100
- www.buienradar.nl: 70 uit 100
- www.WebsiteInEenMiddag.nl: 67 uit 100
- www.HogerRanken.nl: 87 uit 100
Met 83 uit 100 draait deze website dus behoorlijk vlot. Naar www.WebsiteInEenMiddag.nl moet ik dit weekend maar eens kritisch kijken. Daar gaat blijkbaar iets niet helemaal goed…
Google heeft overigens niet alleen een score, maar ook verbetersuggesties. Drie categorieën: high, medium en low priority – keurig uitgewerkt in wat er volgens Google aan schort. Voor de gemiddelde gebruiker hadden ze die suggesties overigens net zo goed in het Chinees kunnen publiceren (“Defer parsing of JavaScript“) maar daar weet je webmaster/bouwer wel raad mee.
Google’s Page Speed Online is overigens niet de eerste ‘speed checker’. Er zijn er echter maar weinig die zo simpel en zo snel werken. Wat daarnaast in Google’s voordeel werkt, is dat het ook resultaten voor mobiel gebruik geeft. En die was ik nog niet zo vaak eerder tegengekomen.
Afijn: je hebt weer wat te doen, de komende 10 minuten 🙂
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord