Argh! Als mijn hoofd niet vastzat en zo… Ik publiceerde gisteren 5 praktische Adwords tips. Met die tips is niks mis, maar ik vergat er een. En niet de onbelangrijkste: test, test en test nog eens. Niet even, niet tijdelijk, maar voortdurend. Het scheelt geld, het scheelt klikken en het zorgt voor een betere conversie.
Een van de enorme voordelen die Google Adwords biedt over verschillende andere advertentie-platformen is de mogelijkheid je advertenties te testen. Of je nou gebruik maakt van het Zoeknetwerk of Google’s Display Netwerk.
Er van uitgaande dat je je (nog) even beperkt tot het zoeknetwerk, dan is het heel simpel. Ga naar je campagne dashboard en maak voor elke advertentie een alternatief. Let wel op dat je in je campagne settings je advertenties gelijkmatig laat rouleren. Als je dat vergeet, kiest Google de best presterende voordat je de tijd hebt gehad om zelf een oordeel te vellen.
Je kunt een volledig andere advertentie maken of een variant waarin je enkele woorden aanpast.
Bij een nieuwe campagne begin ik meestal met twee volslagen verschillende varianten. Als eenmaal duidelijk is welke het beste presteert, dan pauzeer ik de verliezer en maak een variant van de winnaar waarin ik een enkel woord verander. Of (tip!) bijvoorbeeld de extensie van de zichtbare url.
Blijf testen! Als je eenmaal een winnaar hebt, maak dan een derde variant en test die tegen je winnaar. Na een X aantal klikken (minimaal 100) pauzeer je opnieuw de verliezer en probeer je variant nummer 4. Hou nooit op. Blijf nieuwe woorden en zinnen proberen. Het loont!
Nog even over de manier waarop je advertenties rouleren: Google liet eerder vorige week weten dat ze de setting ‘gelijkmatig rouleren’ voortaan nog maar 30 dagen honoreert. Daarna wordt de slechtst presterende advertentie gepauzeerd. Waarschijnlijk heeft Google moeite met de kwartaalcijfers 🙂
Dit laatste foefje van Google kan een probleem zijn als je weinig verkeer op een website hebt en het testen dus langer duurt dan 30 dagen.
Je hebt twee mogelijkheden om die rare regel te overrulen.
De eerste is je slechtst presterende advertentie op dag 29 of daaromtrent een dag te pauzeren en daarna weer te activeren. Dan draait ‘ie weer 30 dagen mee. Ik heb het zelf (nog) niet getest, maar het schijnt te werken.
Een tweede optie is bij Google een verzoek in te dienen voor een opt-out van de 30-dagen-regel. Daarover lees je hier meer: https://services.google.com/fb/forms/rotateoptout/
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord