Of je nu kleinschalig onderneemt of een miljoenenbedrijf aan het opbouwen bent: als je wilt slagen zul je de schaamte voorbij moeten en je angsten overwinnen. Nu. Vandaag. Want ze staan succes in de weg.
Heel lang geleden – ik was beginnend journalist en van internet had nog nooit iemand gehoord – interviewde ik een succesvolle ondernemer. Zijn devies: gas geven! Elke dag gas geven. Dan kwam je er wel.
Inmiddels ben ik er niet meer zo van overtuigd dat het ongetwijfeld goed bedoelde advies hout snijdt.
Na ruim 20 jaar ondernemen, tientallen interviews met (top)ondernemers en gesprekken met honderden klanten denk ik dat het tegenovergestelde eerder waar is.
Voor 90% van de ondernemers die ik de afgelopen 10 jaar heb ontmoet geldt dat (nog) meer gas geven ze geen stap dichter bij succes brengt.
Ze moeten geen gas geven. Ze moeten de voet van de rem halen.
We zijn allemaal bang als buitenbeentje gezien te worden. Niet geaccepteerd. Niet slim genoeg. Te dik. Te soft of te hard.
Dat is in het dagelijkse leven al een gevecht, maar voor een ondernemer is de berg die verzet moet worden vele malen massiever. Als je inkomen afhankelijk is van de mate waarin je wordt geaccepteerd, dan groeit de angst afgewezen te worden tot – letterlijk – angstaanjagende proporties.
Dus houden we iedereen te vriend. Want in iedereen kan een klant schuilen.
Gooien nooit een deur in het slot want in elke kamer kan een potentiële klant wonen.
En lachen we nooit als eerste om een mop. Laat staan dat we er een vertellen.
We verbergen wie we werkelijk zijn en wat we werkelijk kunnen in grijze anonimiteit, bang als we zijn iemand tegen het zere been te schoppen.
Wat dit allemaal te maken heeft met online marketing?
Heel veel.
Je kunt je online nog makkelijker verschuilen dan in het echte leven. Niets is zo simpel om waar je voor staat weg te moffelen in holle kreten op een net zo holle website.
En dat doen we dan ook massaal. De ‘quick fix’ is verleidelijker en pijnlozer dan laten zien wie je bent en waar je voor staat.
Probleem is dat de rest van de wereld juist op zoek is naar wat je verstopt.
De hele wereld zoekt ‘echte mensen’ die ondernemen met hun hele hebben en houden en het hart hebben om fouten te maken.
Als je online iets wilt bereiken, dan zul je – nog meer dan in het echte leven – jezelf moeten laten zien. Van top tot teen. Met al je weeffoutjes. Zonder schaamte en zonder angst.
Hou op met te bedenken wie je zou moeten zijn en toon wie je bent.
Ik ben geen psycholoog en ik ben geen psychiater dus alles wat je net hebt gelezen zal wetenschappelijk aan alle kanten rammelen. Het zij zo.
Ik moedig je aan even uit de wereld te stappen en onderstaande video te bekijken. Volg Brene Brown de volle 20 minuten en je hebt de rest van de week iets om je bezig te houden.
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord