Authentiek zijn. Eerst geven. De mantra’s van de ondernemer die Twitterend, bloggend en Facebookend het evangelie van de Social Media predikt. Prachtig, maar soms heb ik het idee dat ze iets over het hoofd zien. Geld verdienen bijvoorbeeld.
Ik was vorige week op een seminar over Social Media. Daarover straks meer. Eerst antwoord op de vraag die mijn echtgenote stelde.
<geirriteerd>
“Waarom ga je met jouw idiote agenda in Hemelsnaam een hele middag naar
een seminar over iets waar je dagelijks mee werkt en volgens mij alles af weet…?”
</geirriteerd>
Die vraag kwam niet uit de lucht vallen. Ik gebruik Social Media en adviseer cliënten over het gebruik. Bovendien heb ik het minstens zo druk als jij, dus inderdaad, waarom?
Punt is: ik ben sceptisch over Social Media. Ik vind dat het vaak afleidt van waar het werkelijk om draait, teveel tijd kost en energie vreet.
De reden dat ik een middag opofferde is dezelfde waarom ik per maand een aantal boeken lees over Social Media en er minstens twee of drie webinars over volg: ik hoop telkens weer een betere reden voor de inzet van Social Media te ontdekken dan ik nu heb.
Lang verhaal kort: die reden heb ik op dat seminar niet gevonden, Sterker nog, het hele gebeuren streek me vanaf het startschot tegen de haren in. Het ging zoals zo vaak als het over Social Media gaat, over alles waar het volgens mij niet over hoort te gaan.
Begrippen als omzet, winst, rendement of conversie heb ik niet gehoord. In plaats daarvan ging het over ‘geven voordat je kunt ontvangen’, over ‘personal branding’ en vooral over authenticiteit. Het kwam elke vijf zinnen minstens één keer voorbij. Alsof ‘jezelf zijn’ de magische sleutel is naar succesvol ondernemerschap.
Dat is het niet.
Als er al een magische sleutel naar succesvol ondernemerschap bestaat dan is dit ‘m: zet meer om dan je uitgeeft.
Als Twitter, Facebook, jezelf zijn en ‘geven voordat je kunt ontvangen’ je daarbij helpen, dan moet je dat vol overgave omarmen.
Probleem is dat er een olievlek lijkt te ontstaan van ondernemers die zich laten aanpraten dat Social Media hét middel is om een bedrijf op te bouwen. Of overeind te houden.
Dat (nogmaals) is het niet. Zal het ook nooit worden.
Social Media kan onderdeel zijn van een online marketingstrategie. Belangrijkste sleutelwoorden in die laatste is ‘strategie’. Eén na belangrijkste is ‘kan’.
Strategie betekent dat je vooraf bepaalt waarom, wanneer en wat je Twittert en dat wát je Twittert iets toevoegt aan het hogere doel. Dat hogere doel is meer omzetten dan je uitgeeft.
Als je Twitter strategisch inzet, heb je de eerste 100 tweets al geschreven voordat er ook maar één de deur uit gaat.
In plaats daarvan Twittert menigeen maar wat voor de poes z’n edele delen weg en hoopt op het beste. Ik heb inmiddels aardig wat activiteiten op Social Media geanalyseerd en zo’n beetje de enige ‘significante’ overeenkomst die ik heb kunnen ontdekken is deze: ze doen maar wat.
Tijdens het seminar vertelde een ‘expert’ (hij Twitterde al driekwart jaar en dan ben je blijkbaar een expert) vol trots dat hij laatst nog 80 nieuwe bezoekers op zijn website had door een Tweet naar aanleiding van Boer Zoekt Vrouw. Let wel: hij Twittert zakelijk en er is niets agrarisch aan zijn doelgroep.
Dat die 80 bezoekers de bounce rate van zijn website dempen is pijnlijk, maar niks in vergelijking met de bijkomende schade. Want hoeveel kunnen zijn followers hebben? Ik bedoel: hoeveel van dergelijke irrelevante onzinberichten kun je versturen voordat je (zakelijke) doelgroep afhaakt en nevernooit meer een bericht van je opent, leest of retweet?
Diezelfde ondernemer schatte dat ongeveer 40% van zijn omzet via Social Media kwam. Specifieker kon hij niet zijn.
Ongeveer 40%…
Ik kan je verzekeren dat als iets of iemand voor bijna de helft van mijn omzet zorgt, ik niets hoef te schatten. In dat geval kan ik je tot op 3 cijfers achter de komma vertellen hoe, wat, waar, wanneer en waarom. Uit mijn hoofd.
Met ondernemers die maar wat doen en er vervolgens het beste van hopen loopt het vaak niet goed af.
Mag ik een suggestie doen? Heeft te maken met dat op één na belangrijkste sleutelwoord: kán.
Ooit overwogen om Social Media straal te negeren? Gewoon: niet doen.
Is ook een strategie.
Social Media kun je niet halfbakken doen. En als je het goed doet vreet het tijd. Dat is prima, maar het is tijd die je niet kunt besteden aan zaken die wellicht rendementvoller zijn dan Facebook en Twitter. Het is kiezen geblazen. Succes is bijna altijd een kwestie van 100% A of 100% B.
Laten we elkaar even recht in de ogen kijken. Paar vragen. Niemand luistert mee, dus hou je niet in.
1) Wordt het zakelijke leven van je bestaande en potentiële klanten interessanter, makkelijker en winstgevender als ze je Facebook pagina bezoeken?
2) Kun je een week lang (doe ’s gek) twee fatsoenlijke, lezenswaardige, interessante Tweets per dag verzinnen? Tweets dus die niet gaan over Boer Zoekt Vrouw, wat je voor lunch had of dat je je verveelt terwijl je op je vlucht naar NY wacht?
3) En kun je dat ook een maand lang? Elke dag?
4) Heb je de tijd (of het geld) en de ideeën om de stroom content te creëren en op gang te houden die je nodig hebt om ‘authentiek jezelf te zijn’?
5) En stel dat al je geblog, gefacebook en getwitter bezoekers naar je website drijft. Converteert je website die in leads of verdwijnen ze samen met die andere 99% van de bezoekers van je website als dieven in de nacht?
Als je twijfelt over het antwoord op een of meer van bovenstaande vragen, zou je de negeerstrategie misschien toch ‘s moeten overwegen. Besteed je tijd liever aan iets dat bijdraagt aan je bottom line.
Voordat ik nu de risee van 2011 wordt: ik geloof in Social Media, maar ik geloof niet dat het ‘wiel’ al is uitgevonden. Facebook zou wel eens een blijvertje kunnen zijn al opereren ze op het randje van wat algemeen aanvaardbaar is wat betreft privacy. Van Twitter durf ik dat niet te zeggen.
Afijn, waar het op neerkomt is dat ik de grootst mogelijke moeite heb om Social Media een plek te geven in een strategische aanpak. Dat kan aan mij liggen. Er zijn wel meer dingen die ik niet begrijp 🙂
Tegelijkertijd: misschien ben ik niet de enige.
Enig idee hoeveel ondernemers binnen een maand stoppen met Twitteren? Ik eerlijk gezegd ook niet, maar ik vermoed dat het percentage (heel) ruim boven de 50% ligt. En ik vermoed nog iets. Namelijk dat dit de twee belangrijkste redenen voor die enorme uitval zijn:
1 kost teveel tijd
2 weet niet meer waarover te Twitteren
Beide oorzaken zijn symptomen van het ontbreken van een strategie.
Ik ken héél veel voorbeelden van hoe het gedaan wordt, maar weinig van hoe het zou moeten. In Nederland niet en ook daarbuiten zijn goede, aansprekende voorbeelden waarbij Social Media op een strategische, doordachte en geplande manier worden ingezet op de vingers van één hand te tellen.
Ik zoek vlijtig verder. Naar antwoorden en effectieve voorbeelden. Als je suggesties hebt, hoor ik ze graag. Ondertussen wacht ik rustig af hoe het speelveld verder ingevuld gaat worden. Want ik ben er van overtuigd dat de kaarten nog lang niet geschud zijn.
Social Media is geen hype, maar het wordt wel gehyped. Benader het als een ondernemer. Reken uit wat het je kost en wat het je oplevert. Durf nee te zeggen. En als je besluit het toch te doen, doe het dan alstublieft doordacht.
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord