Schrijf langere teksten en verdeel dat over twee pagina’s
Schrijf eens aan langere tekst. Een diepgaand artikel van pak ‘m beet 1.500 woorden. Ter vergelijking: dit artikel heeft er circa 1.100). Hak het rond de 700 woorden in tweeën en verdeel het over twee webpagina’s. Ten eerste direct goed voor je BR (er van uitgaande dat je bezoekers weet te verleiden door te klikken naar het tweede deel) en bovendien hebben langere artikelen uiteraard een positief effect op je TOS.
Maar er is nog een voordeel. Doordat je het artikel over twee pagina’s verdeeld, heb je twee keer de kans je bezoekers kennis te laten maken met aanvullende content. Bijvoorbeeld in de header of sidebar van de pagina. Vinden ze op pagina 1 misschien niet de aanvulling die ze zochten, dan vinden ze dat wellicht op pagina 2.
Mocht je het nog niet in de gaten hebben: bovenstaande techniek heb ik twee minuten geleden gebruikt om je naar deze pagina door te laten klikken. Bedankt voor je positieve bijdrage aan de BR van van deze website 🙂
Meest gelezen, meest gezocht et cetera
Uitgekauwd en weinig origineel – ik geef het direct toe, maar het werkt nog steeds: in de sidebar van je webpagina lijstjes met ‘meest gelezen’, ‘meest populair’, nieuwste artikelen’ of ‘meest becommentarieerd’. Geef je bezoeker in elk geval de kans om snel en makkelijk een reden te vinden om op je website te blijven in plaats van weg te klikken. Frommel die lijstjes dus ook niet weg, zoals zoveel ‘designers’ uit ‘esthetisch oogpunt’ graag doen. Zorg dat ze opvallen!
Een ruimere letter
Zowel het lettertype als het formaat van de letters en zelfs de witruimte tussen de regels kan een enorme invloed hebben op je TOS. Zeker als je website is gebouwd door een ‘mooimaker’ met weinig oog voor effectiviteit en functionaliteit. Heel veel websites hebben domweg te kleine letters die op een scherm moeilijker te lezen zijn waardoor bezoekers eerder afhaken. Beter leesbare teksten zijn (erg!) goed voor je BR. Ik schreef daar al eerder over naar aanleiding van een test die ik op deze website uitvoerde. Dat artikel lees je hier: <a href=”https://www.carlweenink.nl/bounce-rate-verlagen/”>Bounce Rate verlagen</a>.
Link keywords in teksten
Een redelijk effectieve manier om de BR te verlagen zag je in de laatste regel van de alinea hierboven. Daarin staat een link naar een ander artikel op deze website met een soortgelijke, aanvullende inhoud. Als je dit leest heb je blijkbaar niet op die link geklikt, maar een aantal bezoekers deed dat wel.
Voordeel van zo’n link is dat het je BR verlaagt Men verlaat je website niet, maar gaat juist naar een andere pagina op je website. Maar er zit een addertje onder het gras. Zo’n link kan nadelig uitpakken voor je TOS. Je ‘jaagt’ mensen tenslotte van je pagina voordat ze het hele artikel hebben gelezen. Dat voorkom (grotendeels) door zo’n keyword link (zoals ook in dit voorbeeld) in de laatste alinea(‘s) van je artikel te zetten en niet in het begin van je tekst.
Dit was het tweede deel van het artikel “7 tips om de ‘Time On Site’ en ‘Bounce Rate’ aan te pakken. Het eerste deel vind je HIER
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord