Update Google Panda Updates

Google Panda Update

Het aantal panda updates sinds de introductie circa anderhalf jaar geleden loopt op. Onlangs werd Panda Update 3.9.1 uitgerold.

Sinds we het hier voor het laatst hadden over de verschillende Google Panda Updates, heeft Google niet stil gezeten. De aanstormende ‘aardverschuiving’ die Penguin 2.0 lijkt te gaan veroorzaken, eist even alle aandacht op, maar ondertussen rolt Google in een gestaag tempo Panda updates uit. We waren (hier: Google updates) gebleven bij Panda update versie 3.4 van maart dit jaar. Vorige week zag versie 3.91 het licht. Kortom; een update van de Google updates.

Laten we voor de verandering beginnen bij het eind: de meest recente update. Versie 3.9.1. Overigens: die versienummers komen niet van Google. Die plakt de SEO -wereld op de verschillende updates in de hoop de bomen en het bos een klein beetje uit elkaar te kunnen houden.

Versie 3.9.1 dus. Een kleintje, volgens Google. Minder dan 1% van alle zoekresultaten werd er door beïnvloed. Deels negatief (de meeste) maar soms ook positief. Google bevestigde update via Twitter.

Waar 3.9.1 op was gericht en wat het specifieke doel was van deze update is (nog) niet helemaal duidelijk. Overigens geldt voor vrijwel alle meer recente updates: ze zijn relatief klein en onschuldig (tenzij je site werd geraakt, natuurlijk) en Google doet er het zwijgen toe wat er exact werd aangepakt.

Dat geldt dus ook voor de update die een maand eerder het licht zag. Versie 3.9 werd eind juli door Google bevestigd. Opnieuw met nauwelijks merkbaar effect: minder dan 1%. Een stuk vriendelijker dus dan de allereerste Panda update die bijna 12% van de zoekresultaten op z’n kop zette.

Een week vóórdat 3.9 werd uitgerold was het de beurt aan websites in het Japans en Koreaans. Die waren tot op dat moment verschoond gebleven van alle inspanningen van Google. Maar nu zijn ook zij aan de beurt. Het effect is merkbaar aan die kant van de wereld. Ongeveer 5% van alle zoekresulaten veranderen.

[VTO_BLOCK=10]

Versie 3.8 werd eind juni uitgerold. Ook hier: relatief klein en weinig impact. Wat deze versie opmerkelijk maakte, was het feit dat hij onverwacht kort op Panda update 3.7 volgde. Er zat nauwelijks twee weken tussen. En dat terwijl we zo langzamerhand net waren gewend aan een maandelijkse cyclus.

Versie 3.7 kwam zoals gezegd ook in juni. Op de 8ste om precies te zijn. Waarschijnlij knet wat later dan Google bedoelde. Deze (kleine) update zat namelijk niet ongewoon dichtbij zijn opvolger, maar ook ongewoon lang (6 weken) ver na zijn voorgangen, Google Update 3.6. Die werd op 27 april bevestigd.

Om eea nog iets verwarrender te maken: versie 3.6 zat bijna bovenop update 3.5. Die werd namelijk nauwelijks een week eerder over ons uitgestort, op 19 april.

Panda 3.9.1 – 19 augustus 2012
Panda 3.9 – 24 juli 2012
Panda 3.8 – 25 juni
Panda 3.7 – 8 juni
Panda 3.6 – 27 april 2012
Panda 3.5 – 19 april 2012
Panda 3.4 – 23 maart 2012
Panda 3.3 – 26 februari 2012
Panda 3.2 – 15 januari 2012
Panda 3.1 – 18 november 2011
Panda 2.5.3 – 19 oktober 2011
Panda 2.5.2 – 13 oktober 2011
Panda 2.5.1 – 9 oktober 2011
Panda 2.5 – 28 september 2011
Panda 2.4 – 12 augustus 2011
Panda 2.3 – 22 juli 2011
Panda 2.2 – 19 juni 2011
Panda 2.1 – 8 mei 2011
Panda 2.0 – 10 april 2011
Panda 1.0 – 24 februari 2011 (waar was je toen je het hoorde…?)

Voor de goede orde: het lijstje Panda updates hierboven bestaat uit door Google bevestigde updates. Het is niet gezegd dat alle updates daarmee op een rijtje gezet zijn. Sterker nog: het is waarschijnlijk dat er tussendoor kleinere updates zijn uitgevoerd die (op zichzelf) nauwelijks merkbaar waren of zich beperkten een heel beperkt (taal)gebied.

Tot slot: verwar Panda niet met Penguin. Panda is Google’s poging spam uit de zoekresultaten te filteren. Penguin heeft tot doel om webmasters die zich niet aan Google’s ‘guidelines’ houden op de vingers te tikken.

Als je meer wilt weten over de eerste serie Panda updates, kik dan hier: Google updates

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord