Ik had er eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan, maar jonge topsporters hebben het een stuk makkelijker dan jonge ondernemers. Ik las het net in de Volkskrant en de frustratie die tussen de regels door droop kan ik me goed voorstellen. Dat er voor jonge topsporters volop faciliteiten en regelingen zijn en voor jong ondernemerstalent exact niets is geregeld, is niet alleen oneerlijk maar ook oliedom.
Robert van Hoesel is een 18 jarige VWO scholier. Althans, nu nog. Binnenkort kapt ‘ie er mee. Van Hoesel dropt out. Niet omdat de Zwollenaar een capuchondragende FC Zwolle hooligan is, maar omdat zijn school en zijn ondernemerscarrière botsen. Volgens de Volkskrant heeft Van Hoesel soms 15 freelancers aan het werk. Die manage je lastig tussen twee proefwerken door, denk ik.
Ondertussen heeft (vermoed ik) FC Zwolle (al bijna een kwart eeuw vastgeroest in de
Eerste Divisie Jupiler League) een bloeiende jeugdafdeling en worden de talentjes-in-de-dop tussen de aangepaste lessen door naar de trainingen gereden.
Van Hoesel heeft nul privileges en loopt de kans een leerplichtambtenaar aan de deur te krijgen als hij een handenarbeidles overslaat.
Klinkt tóch een beetje scheef.
Vooral als je je realiseert dat van de talentjes hooguit een handvol ooit het eerste van Zwolle haalt, laat staan verder komt. Terwijl jonge ondernemers als Robert van Hoessel een meer dan gemiddelde kans heeft aardig op zijn pootjes terecht te komen.
Toen ik het artikel las, moest ik denken aan een interview dat ik een jaar of 5 geleden deed met Joris Hoogenbosch. Hij was destijds ergens in de 30 en ‘klaar’. Hij had een uitgesproken mening over ondernemerschap onder jongeren en scholieren. Hij ‘mikte’ iets voorbij de middelbare school maar ik weet zeker dat Van Hoesel en Hoogenbosch uit hetzelfde hout zijn gesneden. Na wat wroeten vond ik het interview in de kelder van mijn harde schijf. Zoals gezegd, het is al wat ouder, maar sommige dingen veranderen nooit. Je leest het interview hier >>
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord