Van de 100 vragen die ik krijg gaat minstens een kwart over het schrijven van webteksten. Hoe begin ik? Waar haal ik inspiratie vandaan? Waar moet ik op letten? En meer van dat soort. Hieronder een paar antwoorden en een belofte.
Jaar of 20 geleden. Cabaretgroep Purper, Nieuwe DeLaMar, Amsterdam. Adelheid Roosen kijkt verbijsterd naar Karin Bloemen die de zaal betovert met volle uithalen uit een opera. Als ze uitgezongen is, kan Roosen er maar één ding uitbrengen:
“Ja zeg, met zo’n stem kan ik het ook!”
Dat soort verlamming lijkt ook toe te slaan als de gemiddelde ondernemer aan het schrijven slaat. Ze zijn als de dood dat het niet goed genoeg is. Niet omdat ze niet weten waar ze het over willen hebben, maar omdat er altijd iemand is die wat ze willen zeggen beter kan opschrijven.
Ja, nou en…?
Met websteksten hoef je geen prijzen te winnen. Vorm is ondergeschikt aan functie. Het mág mooi geschreven, maar het moet vooral duidelijk geschreven. En authentiek. Van jou. Van jou persoonlijk. En niet van een instelling, instantie, afdeling, dienst of loket.
Begrijp me goed: soms hebben teksten een hoger doel. Keihard voor omzet zorgen bijvoorbeeld. Als je ‘hardcore’ salecopy nodig hebt, is het zinnig de knip te trekken en een professional in te schakelen. Maar als het gaat om ‘doodgewone’ blogposts of alledaagse artikelen – in hemelsnaam: doe normaal! Ga zitten, zet je telefoon uit en ga tikken.
Als het op schrijven aankomt ben ik de spreekwoordelijke Karin Bloemen en jij (misschien) Adelheid Roosen. En inderdaad, ik heb makkelijk praten. Ik was dat jongetje dat alle schoolkranten volschreef en er de afgelopen 20 jaar een inkomen mee vergaarde.
Maar het verschil tussen de Bloemen’s en de Roosen’s van deze wereld is slechts voor een klein deel talent en voor een groot deel vlieguren. Ik beloof je dat het je met de tijd makkelijker af zal gaan. Schrijf veel, schrijf vaak en op een goed moment ligt de wereld aan je voeten.
Dat is trouwens niet de belofte die ik in de eerste alinea bedoelde. Die komt straks. Stay tuned!
Je schrijft niet vanwege gebrek aan inspiratie?
Inspiratie is een raar fenomeen. Ik weet er niet zo heel veel van, maar één ding weet ik wel. Als ik al door de muze wordt geraakt, dan is het tijdens het tikken. En niet als ik tegen dat witte vel papier zit aan te hikken.
Dus nogmaals: doe normaal! Ga zitten, zet je telefoon uit en ga tikken.
Is dat het enige advies dat ik heb? Nee. Dus ik beloof je dat ik binnenkort een klein eBookje maak over dit onderwerp. Als het klaar is, mag je het gratis komen ophalen.
Over Carl Weenink
Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"
Geef een antwoord